איך בונים אסטרטגיה עסקית חברתית מחר בבוקר?

איך לבנות תכנית אחריות חברתית אסטרטגיית בחברה שלך?

-המאמר מנוסח בלשון נקבה מטעמי נוחות, אך פונה לשני המינים-

אחד הנושאים הבוערים היום, שמשפיעים על המערכת הכלכלית והחברתית כולה, על צרכנות, השקעות, ודעת הקהל הרחבה – הם נושאי חברה וסביבה.

כיצד נשאיר עולם טוב יותר לדורות הבאים שלנו?

כיצד נוכל לשלב ערכים חיוביים והשפעה חיובית על החברה והסביבה וגם להנות מהעיסוק שלנו?

אז ברוכים הבאים אל עולם- אחריות חברתית!

מקום שבו כל התחומים מתחברים, השמיים הם הגבול, החדשנות פורצת, ההשפעה מדהימה – ובעיקר : מייצרי תשואות כלכליות לצד תשואות חברתיות וסביבתיות.

אז מהי תוכנית אחריות חברתית אסטרטגית וכיצד בונים אותה?

והאם היא רלוונטית לכל חברה וארגון או שיש מגבלות?

תכנית אחריות חברתית אסטרטגית, היא למעשה אסטרטגייה עסקית לפיתוח בר קיימא בארגון שלך.

למעשה, תוכנית זו, נגזרת מליבת העיסוק שלכם, הסביבה העסקית, הארגונית, המטרות והיעדים העסקיים, לצד אתגרים והזדמנויות הטמונים באתגרים חברתים וסביבתיים שמשפיעים על כל שרשרת הערך של החברה בה את עובדת!

אחריות חברתית היא למעשה גישה עסקית ניהולית וארגונית, לפיה, ארגון נוקט באחריות, יוזמה שקיפות ונגישות כלפי כלל בעלי העניין שלו.

מתוך הבנה, כי משאבי טבע הולכים ומצטמצים, וכי פערים חברתיים הולכים וגדלים, ולעסקים יש משאבים ומבנים שמסוגלים לסייע לפתור את אותן בעיות, וכי בעבר הלא רחוק, עסקים סייעו לקידום אותן בעיות – המגזר העסקי נדרש לפעול מעבר לגבולות ציות החוק, ולגלות יוזמה ואחריות חברתית סביבתית כלפי החברה והסביבה שבה הוא פועל, וממנה הוא ניזון.

כדי לבנות תוכנית עבודה תואמת תכנית עבודה ארגונית, נידרש לכמה שלבים מקדימים:

  1. מיפוי בעלי העניין הרלוונטים של הארגון. בעלי עניין של ארגון הם כל גוף או אדם או מוסד שיש להם השפעה על הפעילות העסקית או שהפעילות העסקית מושפעת מהם.הקשר יכול להיות חד כיווני או דו כיווני.
  2. מיפוי סביבה עסקית וארגונית.או מה שכולנו מכירים כ-SWOT . מיפוי החוזקות היכולות המשאבים שלנו. נכניס לכאן את מה שממילא ידוע, אבל גם מגמות- על בהקשר של קיימות, חברה, סביבה וממשל.
  3. ננתח את ליבת העיסוק שלנו
  4. נגדיר מטרות ויעדים. המטרות והיעדים יכולים להשתלב במטרות העסקיות – ואף רצוי! נגדיר את המשתנים שלנו – ואת מה נמדוד.מה ייחשב הצלחה? ומהם הפרמטרים שלנו וכיצד נמדוד אותם.
  5. נרתום שותפים – מהארגון – ומחוצה לו!
  6. נחשוב רחב וגדול. נחולל שינוי של ממש.
  7. נשווק ונשקף. שקיפות ונגישות המידע הם כלי עוצמתי ליצירת השפעה וקבלת תוצאות רצויות.
  8. נצפה בתוצאות.

שילוב והטמעה של כלי אחריות חברתית אסטרטגית בארגון, אינם תהליכים שהתוצאות נראות מהיום למחר. לעיתים נראה כי יש להשקיע ביצירת תשתיות, גילוי מהותיות, רתימת שותפים ויצירת אמון – לפני שרואים תוצאות בשטח.

אבל ברגע שהגלגל התחיל להתגלגל – קשה לעצור אותו! והאדוות של האימפקט רק הלכות וגדלות!

כלל אצבע שלי בעניין של מיפוי והגדרת מטרות: חישבי רחב וגדול. אל תצמדי רק למה שאת מכירה. קראי על מגמות בתחום השיווק, בתחום הצרכנות, בתחום הטכנולוגיה, באתר האו"ם וארגונים חברתיים כדי לקבל מושג על נושאים נוספים. את כבר תמצאי את החיבור לליבת העיסוק שלך. אל תצמצמי את עצמך למסגרת הידועה. ככל שתמפי רחב יותר את בעלי העניין, ותגדירי מטרות גדולות יותר – כך תייצרי השפעה יותר גדולה וייחודית.

וכך מקבלים פעילות עסקיות שמקדמת תשואות כלכליות לצד תשואות חברתיות וסביבתיות!

רוצה להבין מי הם בעלי העניין שלך?
מהן המגמות העולמיות בהקשר חברתי סביבתי שיכולות לייצר ערך עסקי?

צריכה עזרה בכתיבת תוכנית עבודה ויצירת חיבורים חברתיים עסקיים משמעותיים?

דברי איתי!