האם בטיחות עובדים במקום העבודה רלוונטית רק לעובדים? על בטיחות במקום העבודה ומעבר…

על בטיחות במקום העבודה – וגם מעבר…

בסוף חודש אפריל ציינו בכל העולם, ב28 לחודש, את יום הבטיחות והגהות העולמי, והחודש מציינים בישראל את שבוע בטיחות הילד הלאומי (מאי 2023) – וזו הזדמנות משמעותית להביא כאן את העובדה, כי בטיחות במקום העבודה היא חשובה. היא חלק ממרכיבי האחריות שיש למעסיק כלפי העובדים והעובדות שלו.

יצירת סביבת עבודה בטוחה נכללת בהיבטי הS בדרוגי ודיווחי ה ESG שחברות רבות מדורגות בהן. ולכן – חוץ מה "בחן את עצמך" שהכנתי לפני כשנה (או שנתיים וניתן למצוא בבלוג שלי באתר), אני רוצה לחבר את התחום לאירועים שקרו לאחרונה בעולם ונוגעים בבטיחות:

  1. במונדיאל האחרון, שהתקיים בקטאר בשנת 2022, עלתה ביקורת ענקית על האופן שבו הם מעסיקים עובדים זרים. מעבר לעובדה שאיחוד האמירויות מונה כ90% עובדים זרים, על מנת לסיים את מלאכת בניית המתקנים והמגרשים למונדיאל, "ייבאו" עובדים נוספים. ניהול לא אחראי, יצר מצב ובו למעלה מ6500 איש נהרגו במהלך ההכנות והבנייה למונדיאל.בעקבות הפרסומים הללו, ולחץ צרכני ולחץ של משקיעים בחברות שמפרסמות ותומכות באירוע,הן ביקשו להסיר את התמיכה שלהן באירוע, וחלקן אף יצאו כנגדו.אלה שלא, דרשו פיצויים הולמים למשפחות.
    הצרכנים בחנו את החברות הללו באופן מדוקדק – ואף עלתה על זה שאחת החברות (בירה בריטית) אמנם יצאה בקמפיין נגד המונדיאל, אבל קיימה מהלכים עסקיים בפאבים שלהם שתומכים בו.דבר שפגע במוניטין שלהן משמעותית.
  2. ובישראל, מתחילת שנת 2023, נהרגו 8 א.נשים בתאונות עבודה. בשנת 2022 המספר עמד על 23 עובדים. וכל זאת בעקבות אי שמירה על בטיחות העובדים באתרי הבנייה.
  3. ארגון מעלה, בשיתוף קרן מנוף – מקרנות ביטוח לאומי, קידמו מדד של בטיחות במקום העבודה עבור החברות המדורגות במדד.
  4. בדרוגי הESG, על חברות מדורגות לשמור על תקנים וסטנדרטים, שמתקפים את רמת הבטיחות של העובדים והעובדות. למשל תקני ISO, OSHA ועוד. ככה שחברות שפוגעות בדרוג או בתקן הניתן להן, פוגעות בדרוג ה ESG שלהן ובכך גם ברצון של משקיעים לשמר את ההשקעה בהם לאורך זמן.
  5. סוגיות נוספות שקשורות בבטיחות וביטחון של העובדים והעובדות הוא נושא שמירה על הבריאות שלהם. הנושא קיבל חשיבות נוספת בתקופת מגפת הקורונה. כאשר חברות נדרשו לספק מרחב עבודה בריא, סטרילי ובטוח לעובדים ולעובדות על מנת למנוע שרשראות הדבקה ויצירת המשכיות עסקית.
  6. בנוסף, אפשר לראות את העובדה, כי מקומות עבודה מקדמים אורח חיים בריא כסימן מובהק לשמירה על בריאות העובדים. הן כדי לייצר איזון בין המרחבים האישיים למרחבים התעסוקתיים, וכי השתרשה ההבנה שקשה להפריד בין מה שקורה בבית למה שקורה בעבודה ואלו משפיעים זה על זה. שמירה על הבריאות של העובדים/ות מייצרת המשכיות עסקית ברורה.
  7. לצד בריאות פיזית, ישנה הבריאות הנפשית ותחום הWELLBEING  של העובדים והעובדות. הפגת מתחים, גבולות בשעות העבודה והזמינות, ציפייה לאיזון בין הבית והמשפחה לעבודה, סביבת עבודה מכילה ועוד.

לאור כל אלה, החיבור האינטואיטיבי בין בטיחות וביטחון של העובדים והעובדות לבין בטיחות וביטחון גם של ילדיהם ובני המשפחות שלהם/ן  – הוא ברור!

הורים לילדים בריאים הם הורים רגועים יותר – ועובדים פרודוקטיביים יותר. זה אולי קצת בוטה – אבל זה הערך המשותף.

בטיחות במקום העבודה לא צריכה להתחיל ולהסתיים אך ורק בעובדים ובעובדות של החברה.

אם הקשר ההדוק שבין המשפחה של העובד והעובדת לבין מקום העבודה ברור למעסיק – הרי שראוי להרחיב את קשת האחריות גם כאן.

לא כי חייבים – אלא כי ראוי. וכדאי.

נתונים מראים – בחודשי הקיץ, יש עלייה משמעותית בתאונות ופגיעות של ילדים במרחבים : טביעה, תאונות טיולים, רכיבה, שכחה ברכב וכיו"ב.

כל אלה משפיעים ודאי על המשפחה, וודאי על היכולת לעבוד כרגיל.

אותם נתונים מראים, כי העלויות למשק מסתכמות במיליונים!

לסיכום, כדאי לקחת רגע ולהבין את מעגלי ההשפעה שיש על מחזיקי העניין שלנו – וביניהם בראש ובראשונה העובדים והעובדות, ולדאוג גם לבני המשפחה שלהם ושלהן. לטובתם.ולטובתנו.

ניתן להסתכל על פעילויות של ארגון "בטרם" אשר מקדם פעילויות , הדרכות והסברה כיצד ניתן לצמצם פגיעות של ילדים במרחבים.

בהצלחה!!