איך חברה קטנה או בינונית יכולה להערך לעתיד משתנה?

מוכנות עתידית של חברות קטנות ובינוניות קשורה באימפקט החברתי והסביבתי שלהן!

דוח חדש של הפורום הכלכלי העולמי שיצא בנובמבר 2021 הראה, כי חברות קטנות ובינוניות צריכות לאמץ גישות של פיתוח בר קיימא, אימפקט חברתי ו ESG כדי לייצר מוכנות עתידית!

הדוח,שסקר למעלה מ200 מאמרי עמיתים, וראיין כ-300 מנהלים מצא:

  1. יש להגדיר לאחר חברות קטנות ובינוניות (מדיום) עוד סיווג לפני התאגידים-בינוניות (מיד).
  2. האתגרים המובילים שצוטטו על ידי מנהלי SME כוללים רכישת כישרונות ושימור (52.5%), הישרדות והתרחבות (43.8%), מימון וגישה להון (35.7%), מדיניות לא תומכת סביבה (21%), הקושי לשמור על תרבות חזקה ומטרת חברה ברורה וערך (20%).
  3. חברות אלו זריזות יותר כדי לבצע שינויים מהירים בתגובה לשינויים ושיבושים מהירים.
  4. קיימים 3 מאפיינים לחברה קטנה/בינונית עם מוכנות לעתיד: צמיחה בת קיימא, השפעה חברתית ויכולת הסתגלות.
  5. קיימים 3 מניעי ליבה (ומתוכן עוד 11 תתי מניעים) שמייצרים מוכנות: אוריינטציה עסקית, מודל עסקי גמיש ורשתיות.

——————————————————

לתרגום מלא המשיכו לקרוא כאן >>

פורום הכלכלי העולמי:

מוכנות עתידית של SMEs

גיוס מגזר SME להנהגה נרחבת של קיימות ושגשוג

תקציר מנהלים:

מגיפת COVID-19, שינויי אקלים, שיבוש טכנולוגי, סוציואקונומי, ריבוד ואי שקט חברתי וכן ציפיות משתנות לגבי עסקים קשורים בכל, הוכח בדרכים שונות שאנו נמצאים בצומת דרכים. תפקידו של העסק בהקשר זה הוא כעת נרחב, מובן עם זאת, כי רוב תשומת הלב והכותרות מתמקדות ביוזמות מחברות גדולות רב לאומיות ומובילות בתעשייה, בעוד החברות הקטנות וארגונים בינוניים (SMEs) הם מוכרים רק באופן ספורדי ולעתים קרובות מוזנחים. ניתן לראות את זה במניעים עיקריים של פעילות כלכלית, כמו גם פעילות חברתית והתקדמות סביבתית ברחבי העולם.

המיקוד של דוח זה אינו רק בפיתוח הבנה מעמיקה יותר של מערכי ארגון יכולות ואוריינטציות הדרושים לחברות קטנות ובינוניות על מנת לייצר בהצלחה צמיחה פיננסית מתמשכת, להשפיע על החברה והסביבה באופן חיובי, ולהשיג רמות גבוהות של חוסן וזריזות. אלא גם להדגיש כמה שיטות עבודה מומלצות שממקמות חברות קטנות ובינוניות במצב טוב יותר להיות מוכן לעתיד.ניתוח מעמיק של יותר מ-200 מאמרי עמיתים שנבדקו, ומעורבות של יותר מ-300 מנכ"לים קצינים ומייסדי חברות קטנות ובינוניות סיפקו מפתח תובנות לגבי הרעיון של מוכנות עתידית עבור ארגונים כאלה, כמו גם כמה מהצמרת שלהם אתגרים והזדמנויות.

-האתגרים המובילים שצוטטו על ידי מנהלי SME כוללים רכישת כישרונות ושימור (52.5%), הישרדות והתרחבות (43.8%), מימון וגישה להון (35.7%), מדיניות לא תומכת סביבה (21%), הקושי לשמור על תרבות חזקה ומטרת חברה ברורה וערך (20%).

-ההערכה הגלובלית שלנו לא הראתה שום הבדל משמעותי במוכנות העתידית של חברות קטנות ובינוניות ברמות של אזוריות או תעשיות. מהתוצאות הללו עולה שחברות קטנות ובינוניות אינן סובלות מחסרונות בשל מיקומם הגיאוגרפי ולא מרחב תעשייתי בתנועה לעבר העתיד נְכוֹנוּת. מה שיכול לייחד אותם הוא שלהם יכולת להשפיע על התהליכים הפנימיים שלהם (התמצאות ומודל עסקי) ומיידי סביבה חיצונית (רשתות) כדי להבטיח אותן להישאר מוכנים לעתיד.

– הנוף הכלכלי המשתנה מספק קרקע פורייה לשינויים בחברות קטנות ובינוניות בעניין המוכנות לעתיד ולהפוך משברים ואתגרים להזדמנויות, כפי שהודגש באמצעות מקרי המקרה המובא בדוח זה. גורמים שקודם לכן יצרו חסרון אצל עסקים קטנים ובינוניים, יכולים כעת להוביל אותם לקראת הזדמנויות חדשות נוספות. למרות צורך ברור עבור חברות קטנות ובינוניות לפעול בקנה אחד עם יעדי קיימות, רבים עדיין לא כוללים אסטרטגיות מפורשות שבמרכזן השפעה חברתית.

דוח זה מדגיש כיצד חברות קטנות ובינוניות יכולות למנף הגודל שלהם, הרשתות, האנשים והחוזקות של טכנולוגיה כדי לתמוך ביעדים שלהם לצמיחה בת קיימא, השפעה חברתית חיובית וחיזוק יכולת הסתגלות. אמנם זה חיוני עבור חברות קטנות ובינוניות ולכלכלה הרחבה יותר כדי להגדיל את עתידם, אנו נשארים מודעים לכך שהם יכולים לשגשג רק במידה וקיימת התשתית התומכת הדרושה ומסגרות רגולטוריות.

מבוא

עסקים וחברה כאחד מתמודדים יותר ויותר מורכבים ואתגרים טרנס-לאומיים.

אתגרים אלה כוללים את ההשפעות ההולכות וגדלות של שינויי אקלים, שיבוש טכנולוגי, ריבוד סוציו-אקונומי וחברתי הקשור אי שקט, מגיפת COVID-19 המתמשכת ו שינוי ציפיות לגבי תפקיד העסק בתוך החברה. כאשר אנו מדמיינים עתיד משגשג לאחר מגפה, חשוב להבין כיצד חברות מכל הגדלים יכולות לבנות את החוסן שלהן לזעזועים האלה, לנצל הזדמנויות שעלולות להיות נובעים מתזוזות כאלה ומשפרים את יכולתם לייצר ערך בר קיימא לטווח ארוך תחומים חברתיים, סביבתיים וכלכליים.

חברות קטנות ובינוניות מייצגות כ-90% מכלל החברות בעולם, מהוות כ-70% מהתעסוקה ולפי הערכות מסוימות, תורמות עד 90% מהתוצר עולמי.

  1. בניגוד לתאגידים גדולים יותר, הגודל שלהם הופך אותם לזריזים בהפקה ובשילוב חידושים. עסקים אלו ממלאים תפקידים משמעותיים לא רק בכלכלה העולמית ובשווקי העבודה אלא גם באפשרות, הגבלה ועיצוב של אופי החדשנות בשווקים אלה.
  2. למרות תרומתם הייחודית, גם חברות קטנות ובינוניות מתמודדות עם אתגרים ייחודיים, לעתים קרובות קשורים אליהם הישרדות, שלא נבדקו בהרחבה בהקשר של מוכנותם לעתיד. בזמן שחברות קטנות ובינוניות יכולות להפיק תועלת מדרגות מהירות גבוהות יותר וזריזות, הן יכולות להתמודד עם אילוצים בשל שלהם גודל קטן יותר וגישה למשאבים. בהינתן אתגרים והזדמנויות אלה,זה קריטי להבין טוב יותר את התפקיד והמיקום של חברות קטנות ובינוניות על מנת לימור ולשמר מומנטום להשגת רווחה חברתית, סביבתית חיובית ושינוי כלכלי, לא רק היום, אלא, רובם חשוב מכך, לעתיד לטווח ארוך.

מבחינה היסטורית, חברות קטנות ובינוניות הוגדרו על ידי מספר עובדים במשרה מלאה (FTEs) ו/או ההכנסות שלהם. על פי סיווג על ידי ה באיחוד האירופי, אומרים שחברה קטנה ארגון כאשר הוא מעסיק בין 10 ל-49 FTEs והוא מפעל בינוני כאשר המעסיקים בין 50 ל-250 עובדים. לאחרונה, הוכנס למונח "בינוני". (מדיום סייז ומיד) להכיר בקטגוריה של עסקים הממוקמים בין עסקים קטנים ובינוניים לבין ארגונים גדולים. בגודל בינוני החברה עומדת באחד משני קריטריונים: (1) היא מעסיקה פחות מ-4,999 FTE; או (2) המחזור שלו לא עולה על 1.5 מיליארד אירו (1.75 מיליארד דולר) או שיש לו יתרה סה"כ גיליון שאינו עולה על 2 מיליארד אירו (2.3 דולר מיליארד).2 לחברות בינוניות עשויות להיות יותר תיקי משאבים גדולים יותר מאשר חברות קטנות ובינוניות מסורתיות או להעסיק יותר עובדים, אבל עדיין לא מגיעים ההיקף וההיקף של גדולות, לרוב רב לאומיות, ארגונים בפעילותם לאופי המשתנה של עסקים כיום יש התחילו לטשטש את הקשר בין גודל,הכנסות והשפעה של חלק מהחברות. בזמן גודל ארגוני עדיין עשוי להיות הבדל תכונה, זה כבר לא אינדיקציה לכך ההזדמנות של ארגונים להשפיע.

בהתחשב במטרות של דו"ח זה בגיוס חברות קטנות ובינוניות וחברות בינוניות להניע תפוצה רחבה וקיימות ושגשוג לטווח ארוך, ההכוונה היא להתמקד בקטע חשוב זה של הכלכלה. במטרה לייצג בצורה הטובה ביותר את המציאות של עסקים אלה, אימצנו יותר כולל הגדרה של חברות קטנות ובינוניות. החברות שנכללו בזה למחקר עשוי להיות הערכת שווי או מספר FTE מעל ספי SME מסורתיים, המשקפים את שינויים שנגרמו על ידי הגברת הטכנולוגיה חדשנות כמו גם מודלים עסקיים חדשים.

הגדרת והבנת המוכנות עתידית של חברות קטנות ובינוניות

הגדרת מוכנות עתידית ופירוק המושג על הדרייברים ותתי הנהגים השונים שלו מאפשר לנו לזהות מנופים שיאפשרו לעסקים קטנים ובינוניים וחברות בינוניות כדי לשפר את שלהם סיכויי הצלחה תוך יצירת חיובי השפעה בעתיד

מהי מוכנות לעתיד?

היכולת לזהות הזדמנויות לשיפור מוכנות לעתיד, לא רק תומכת בחברות קטנות ובינוניות עצמם, אלא החברה כולה, בין אם זה במונחים של יצירת מקומות עבודה, צמיחה כוללת או פיתוח בר קיימא. מוכנות עתידית מוגדרת כאן כסט של יכולות ואוריינטציות ארגוניות . על מנת לאפשר לחברות להגיב בהצלחה מזעזועים ולנצל הזדמנויות שצומחות משיבושים מתמדים. בכדי לפתח הבנה מקיפה של מוכנות עתידית, החלטנו לפתח כמה מתודולוגיות מחקר משלימות שונות. ליקטנו ספרות עמיתים והתייעצנו עם מומחים בתעשייה ואקדמיה ביצירת הסקר לתפיסות ועמדות כמותניות המשמשות בדוח זה. בנוסף, ערכנו שולחן עגול ברמה גבוהה , דיונים וראיונות איכותיים מובנים עם מנהלי עסקים קטנים ובינוניים כדי להשיג הבנה יותר עמוקה ומגוונת של המעורבות שלהם לגבי מוכנות עתידית.

זיהינו את הדברים הבאים כשלוש הליבות המאפיינים של חברות קטנות ובינוניות המוכנות לעתיד:

  1. צמיחה בת קיימא: ה-SME יהיה מסוגל לייצר חוסן פיננסי מתמשך מונע על ידי מודלים עסקיים חדשניים,מוצרים ו/או שירותים
  2. השפעה חברתית: מודל העסקים של ה-SME לא יתייחס לשני צדי ההשפעה- החיוביים והשפעות חיצוניות פוטנציאליות שליליות,אבל התוצאות העסקיות שלו גם ישפיעו על החברה באופן חיובי בהתאמה למטרות סביבה, חברה וממשל (ESG) .
  3. יכולת הסתגלות: ה-SME יצטיין בחוסן ובזריזות שלו, המאפשרים לו לחזור אחורה בזמנים קשים ולתפוס הזדמנויות בהתאם להתפתחות שׁוּק

מניעים של מוכנות עתידית:ניתוחים של יותר מ-200 מאמרי עמיתים שנבדקו  מכסים את תחומי הקיימות, החדשנות, ניהול אסטרטגי ויזמות , שימשו לפיתוח מודל מחקר ראשוני של מוכנות עתידית של SME. זה נבדק והותאם באמצעות מעורבות עם יותר מ-300 מנהלים קטנים ובינוניים במגוון אזורים גיאוגרפים, גדלים ומגזרים ארגוניים. התוצאות של ההתייעצויות הללו אישרו את המניעים העיקריים במודל הסופי של מוכנות עתידית של SME  לְהַלָן. אלה כוללים שלושה מניעי ליבה של העתיד מוכנות, יחד עם 11 נהגי משנה. הגדולים הם אלה המנהיגים התמצאות, גמישות מודל עסקי ורשתות.

  1. אוריינטציה: התרבות המתפשטת או סגנון של ארגון שמגדיר את דרכים שבהן היא מתקרבת ומתמודדת עם החלטות חשובות שמרובות עסקאות.
  2. גמישות מודל עסקי: היכולת של עסק להיות גמיש מבחינתו התוכנית האסטרטגית שלה כיצד היא מתכוונת לעשות זאת לפעול ליצירה פיננסית וצורות נוספות של ערך.
  3. רשתות: מערכות פורמליות וקשרים מקצועיים לא פורמליים בהן החברים תומכים הדדית ומגלים מאמצים להגדיל את יעילות הפעילות העסקית שלהם.

 

לצפייה בדוח המלא באנגלית, כולל מקרי בוחן לחצו כאן