על משבר הקורונה ומיתוג חברתי

מרץ 2020

על קורונה, פורים ומיתוג ושיווק חברתי.

בימים אלה, קיימת אי ודאות עולמית בכל הנוגע לנגיף הקורונה. עידן הגלובליזציה עומד דום אל מול איתני הטבע. ענפים, תעשיות ועסקים רבים מרגישים את ההלם ואי הודאות בתנועה ובתזרים, ועובדים רבים נשלחים לבתיהם – לבידוד, או לחפש את עתידם מחדש.

ביום ראשון , זכיתי להיות במפגש goodvertising שאורגן ע"י P&G , שירלי קנטור , sagi& co

במפגש נחשפתי לגישה שפותחה ע"י טומאס קולסטר, שמחדשת, שלא מספיק רק לייצר שיווק חברתי כדוגמת קמפיינים מכלילים, מגוונים, מתחשבים וכו'. אלא שיש להשתמש בכוח המותג לחולל שינוי תפיסתי-חברתי של ממש!

תומאס (הנחמד ממש יש לציין), מגיע אלינו מדנמרק, והביא נתונים שפשוט היה כיף לשמוע. 57% מהאנשים קונים או מחרימים מותגים בהתבסס על עמדה חברתית-סביבתית או פוליטית של המותג.

כמו כן, תומאס הראה לנו גרף לפיו, מחקרים הראו, שככל שנחצין, ונראה כמה גרנדיוזית העשייה החברתית והאכפתיות שלנו כעסק – תעלה אי האמינות שלנו בעיני הציבור. אז לשווק או לא? ונשאלה השאלה האם זה רלוונטי לכלל העסקים? אז ברור שלשווק.אבל להיות כנים ואמיתים.והאם כולם יכולים? אם רוצים- אז כן.(התשובה שהכי רציתי לשמוע כאחת שמנגישה אחרית חברתית תאגידית לחברות ועסקים קטנים ובינונים).

ומה הקשר לפורים? הקשר הוא הפאנץ'. הפאנץ' מבחינתי היה כאשר שיתף אותנו תומאס בשינוי השיווקי מבחינתו – והוא, שמותגים שעושים שיווק חברתי "כלפי חוץ" – ע"י שימוש בגיוון והכללה, נגישות וכו' – מבלי לייצר שינוי תפיסתי וחברתי אמיתי באמצעות המותג שלהם  – הם למעשה עוטים מסיכה אחראית. מסיכה שמנסה לצייר את המותג כאחראי ואכפתי, כמכליל ומגוון, אך למעשה, זה למראית עין בלבד.

ואז הביא לדוגמה את חברת פטגוניה – עם סיסמאות של "אל תקנו את המעיל" ו "המטרה שלנו היא להציל את העולם" אל מול קמפיין LIKEAGIRL של אולוויז -שמביא שינוי תפיסתי אמיתי באיך אנחנו עושים שיימינג לנשים/נערות/בחורות, והורסים להן את הדימוי העצמי בגיל להכי חשוב שלהן!

וכאן ההבדל הגדול – אם 65% מעידים כי ירכשו ממותגים בעלי ערך חברתי/אג'נדה אחראית, הרי ש26% בפועל ירכשו…. זה שליש. לא הרבה – אבל גם לא מעט. הציבור לא מטומטם.

נוסף על כף, מחקרים רבים על בני דור המלניאלז, ובני דור הZ שמחפשים לייצר עסקים עם ערכים – הרי שמסכות, ויצירת מצגי שווא, או "גרין-וואש" – לא רלוונטים כאן.

ואם לא די בזה, מגיעה הקורונה IN OUR FACE להראות לנו, שאם לא נשמור על הטבע – אנחנו לא נשאר, שאם נתעסק רק בכסף, מסחר, צמיחה כלכלית או עושר מבלי להתחשב במשאבים ובכל מה שהביא אותנו לאן שאנחנו היום  – הרי שאנחנו בסוף לא נהיה "ברי קיימא".

מפת זיהום אוויר של נאס"א שמראה כי הקורונה , שהשביתה את המשק בסין, הורידה משמעותית את הזיהום אוויר במקומות בהם היה זיהום אוויר גבוה ברחבי המדינה. מדינה בצמיחה שפשוט הוקפאה.ולא רק היא….

הכל מתחבר לי לכדי החג. דבר תורה בר קיימא