לכל עסק או חברה או יישות באשר היא – יש בעלי עניין שונים ומגוונים.
בעבר – היו מתייחסים למחזיקי המניות (shareholders)
כבעלי עניין מרכזיים.
היום, בעלי העניין Stackholders
הם למעשה כל גוף, יישות, אדם , ארגון, רשות או איגוד שיש להם עניין בעסק שלך.
לפעמים העניין הוא חד צדדי – רק לך יש עניין בהם, או רק הם בך, או לחילופין, מדובר בעניין הדדי.
בעלי עניין מרכזיים הינם: עובדים, לקוחות, ספקים.
נוסף על אלה, ניתן לזהות בעלי עניין כ:איגודים מקצועיים, מוסדות פרטיים או ציבוריים, רשות מקומית בה פועלת החברה,קהילות מקומיות, אוכלוסיות מיוחדות, מתחרים, קולגות, שיתופי פעולה, וכו'
כאשר אנו ממפים את מניפת בעלי העניין הרלוונטים לעסק שלנו – אנחנו מגלים תמונה שלמה של השפעה עסקית.
היכן אני משפיע/ה והיכן אני מושפע/ת – ואיך ניתן לייעל את ההשפעה, להפוך אותה לחיוביתף שקופה, הוגנת ואחראית, כיצד אוכל להגיע איתה לערך משותף כדי לצמוח עסקית/ארגונית, כיצד עליי להתייעל או אילו עוד משאבים עליי לקחת בחשבון ולגייס לטובתם וכו'.
למעשה, זה בין השלבים הראשונים שעושים כאשר באים לנתח את האימפקט החברתי שיש לנו – להבין מי הם בעלי העניין שלנו.
בהצלחה!